torsdag 16 januari 2014

Objektifierar män

Man blir rätt blasé av att sitta och skrolla karlar hela kvällarna på dessa dejtingsidor. Det är som en stor godisbutik och hjärnan börjar behandla varenda person som objekt och möjliga fästmän. Problemet blir att den virtuella världen sakta smälts samman med verkligheten och gator och torg förvandlas till stora smörgåsbord av karlar.

Ikväll var jag till exempel på min kompis Mattis releasefest när jag fick syn på ett skägg i en mörk vrå. Det räcker vanligtvis gott för mig att se ett skägg för att klicka in på någons sida och därmed få reda på vad personen i fråga har för politiska åsikter och intressen. Men här satt jag snarare och dumstirrade på det stackars skägget. Vred och vände på hur i tusan jag skulle kunna avgöra vilken utbildning han hade och om han månne hade barn.  Jag hade så att säga käkat blängsylta.

Om krogen hade varit en dejtingsida hade jag säkert skrikit "Snyggt skägg för tusan!", men nu var det inte så, och skägget tog på sig jackan och gick hem. Det är fan inte lätt med den verkliga världen.



Inga kommentarer: