lördag 21 augusti 2010

Knivigt

Jag är just nu med jobbet på Göteborg Dans och Teaterfestival. Nyss hemkommen från en nycirkusföreställning av Cirque Ici är jag högst fundersam.

Föreställningen bestod av den ena och den andra konstigheten av en man som såg ut som gamla balettchefen, Petter, fast med tungt heroinmissbruk. Men det som fick mig mest förbryllad var när herrn i fråga plockade upp en kniv, stoppade ner den i halsen, och svalde ner knivhelvetet. Jag glömde till och med av att vara klaustrofobisk för några minuter.

Anledningen till min entusiasm är att jag för min värld inte kan förstå hur kniven ska komma ut... om den så att säga inte kommer ut... ni vet... ur bajjahålet. Plötsligt känner jag mig rätt löjlig över att jag låg och beklagade mig över min egen ringmuskler för några dagar sen.

En ekvation tog form i mitt huvud. Sex föreställningar bara i Götet innebär att sex vassa knivar ska skitas ut under följande vecka. Högst besynnerligt, men kanske det allra bästa sättet att imponera på en donna som mig. Hänförd var ordet.

Sen förstörde mina kollegor och sa att han plockade upp kniven och stoppade den i brallan. Men jag tror inte på dem. Lögnare hela bunten. Killen bajjar kniv. Det vet jag.

Inga kommentarer: