onsdag 7 december 2011

Ostkex

Om du är en av de lyckligare jävlarna som ska gå på min 30-årsfest i helgen så ber jag er ödmjukast att uppmärksamma ostkexen som kommer att serveras vid tillställningen.

Dessa förbannade ostkex har jag nämligen under tre månaders tid fått samtala om på telefonen med min moder. Och historien kring ostkexen har tyvärr ingen ände. Det finns så mycket att säga om ostkex.

Det började i slutet av augusti när jag berättade för min mor att det skulle serveras tilltugg på festen. Modern går vid detta tillfälle bananas. Har ni den blekaste aning om hur många recept på plockmat en sextioårig kvinna kan slita fram ur röven?

Men mor beslöt sig för ostkex och sen i augusti har hon sparat ostkanter i frysen till detta tilltugg. Jag har veckovis fått uppdateringar på hur detta ostsparande ligger till. Det har på allvar inte gått att prata med min mamma under den senaste tiden utan att ostkex av mystiska skäl smugit ini konversationen. Jobb - ostkex. Andreas - ostkex. Traktor - ostkex.

Jag har vädjat till henne att sluta, men det går helt enkelt inte. Det är som att ostkexen tagit över min mors själ - hon är besatt.

I kväll ringde hon igen. Det var ostkexen. Transporten ni vet. Det är lite krisläge så att säga.

Så please, pula hela munnen full av kex, le mot min mor och säg för guds skull att de är goda.Hon har nämligen fått ett nytt recept av Chris - med pommeskrydda.

Inga kommentarer: