lördag 4 april 2009

Detta skrives i fyllan


Tant Q var på Klubb Gås igår. Det är stället där jag känner mig som en pensionär. Där finns det ett tiotal karlar i fyrtioårsåldern, och så jag, resten yngre. Det skulle kunna vara helt ok om man bortser från det osmakliga trend-heilande som uppenbarligen fortfarande anses som banbrytande och lite coolt. Jag har ännu inte, efter ca två år, förstått varför.

Hur som… Ikväll hamnade jag på muggen med en yngling till brud som plötsligt säger:
- Ja, det är ju inte så att jag är feminist eller så…

Här sväljer tant Q sin tunga, får andnöd och börjar greppa efter handtag på toalettdörrens insida. ”Inte feminist! Vad i helvete menar ungjäveln?”, hinner jag tänka.

Ni kan tänka er predikan som följer. Det var med sprutande saliv jag berättade för barnrumpan att det var en självklarhet att ALLA människor med vettiga åsikter är feminister, inte minst hon själv som kvinna. För vilken jävla idiot till kvinna vill inte ha samma rättigheter som män? Man kan minst sagt säga att jag gick igång som en kulspruta. Det var i princip en massaker som pågick på toa.

Flickan erkände slutligen att hon var feminist. Jag kan dock inte låta bli att undra… vem är det som skapar denna otroligt skeva bild av att feminism skulle vara något annat?

På min tid i högstadium/gymnasium läste man matematik. I fortsättningen, snälla, lär människor deras rättigheter.

Och så blev tant Q seriös. Detta måste avslutas med vad jag avslutar de flesta dagar med, en stor jävla fjärt som får mig att garva hejdlöst för mig själv i min stora säng. Allt för att värja mig från livets allvarliga sekvenser. Prutt på er, era jävla feministjävlar.

1 kommentar:

Kajsa sa...

Känner ju igen det där...