lördag 25 februari 2012

Duktighet ger belöning

För er som inte vet så är jag kokobalu, i medicinska termer heter det att jag har paniksyndrom med agorafobi. När man är kokobalu så måste man gå i kbt-behandling och om man går på kbt-behandling så får man hemläxor i form av att göra saker man fasar.

För en människa som inte lider av agorafobi skulle läxan låta ungefär så här: "Stoppa in handen i dörrgaveln och stäng därefter dörren. Det är inte farligt. Det gör bara ont. Men räds ej, smärtan kan bara vara i max en timma, sen är handen bortdomnad av smärta, alternativt har den trillat av."  Ibland känner jag mig tveksam till de metoder som kbt hyllar.

Den här veckan så ska jag exempelvis åka pendeltåg till Flemmingsberg. Min psykolog påstår att man säkert kan hitta på något skoj där - kolla på deras fina bibliotek till exempel. Detta förslag får mig att tvivla än mer på min psykologs förmåga att bedöma vad som är ett bedrägligt liv. Jag googlade därför Huddinge kommuns kulturliv och insåg att det mest tilltalande i de trakterna är... ett tvätteri-museum. Och ungefär lika berikande har det senaste årens helgaktiviteter varit. Jag är ganska trött på hemläxor kan man säga.  

På grund av att jag tycker att det är så tråkigt med mina tilldelade uppgifter och eftersom de tar upp en stor del av min fritid så har jag börjat kombinera mitt kbt-tränande med mitt sociala liv. Något som uppskattas så däääär av mina vänner. Av mystiska anledningar är de inte överförtjusta av att sitta och åka tunnelbana kors och tvärs över stan, inte heller anser de sig stimulerade av att sitta vid kajen och tajma båtars färd med stoppur. Det är väl förvisso inte jag heller speciellt road av, men det är ju bra mycket trevligare när man gör urtrista saker tillsammans med någon. Då vet man ju att man inte är själv i eländet och det är ju lite glädjande.

Idag har jag åkt till både Flemmingsberg och Sollentuna och eftersom jag haft så tråkigt planerar jag att väga upp det tristiga med kuligt. Jajemänsan. Tant Q ska svänga sina lurviga, och det var inte igår. Ett par flaskor vin, ett stycke Mattis och sen Klubb Natten - ska det va, så ska det vara fylla till power ballader. Jag har redan börjat öva på att sjunga "I will always love you" med min finaste stämma.

1 kommentar:

Kajsa sa...

Södertörns bibliotek har vunnit arkitekturpris ju... Fett värt en pendeltågsrunda.