lördag 4 februari 2012

An old fart

I veckan fick jag en plötslig blödnings-surprise ur muffen. Datanörd som jag är så fick en snabb googling diagnostisera mitt tillstånd, och inom loppet av tio sekunder kunde jag konstatera att jag drabbats av livmoderhalscancer. Det kändes inte alls speciellt angenämt.

Som den kloka kvinna jag är lät jag mig dock inte nedslås av en dators analys av min sjukdomsbild - jag uppsökte därför min gynekolog.

Där fick jag den goda nyheten att jag inte alls skulle dö i cancer (mycket glädjande). Istället blev jag informerad om att jag helt enkelt blivit gammal (mindre glädjande).

För att råda bot på min ålderdomliga blödning fick jag recept på nytt p-piller. Något jag finner extremt roande eftersom jag för någon vecka sedan köpte en årsförbrukning av mitt gamla preventivmedel. Att mina nya piller heller inte finns på ett endaste apotek i hela Stockholm försvårar situationen något. Och nu är det stressigt. "Skynda, skynda", som Gunde brukar ropa. Om två dagar ska de nya pillren intas. Det känns som en omöjlig ekvation att lösa.

Å andra sidan så är jag ju uppenbarligen gammal nu och med ålder följer visdom. Så jag antar att jag borde komma på någon smart lösning på problemet. Jag förmodar att polletten trillar ner så snart jag ger mig ut på en tur med min nyinköpta rollator.

Inga kommentarer: