onsdag 4 mars 2009

Handyman Q i farten igen

I helgen har jag och Jon tapetserat mitt sovrum. Det var en unik upplevelse.

Sist jag tapetserade så använde jag mig av tapetklister och en skära. Detta betydde att jag använde händerna till att smeta ut tapetklistret (som för övrigt påminner om något ganska snuskigt), halade upp tapeten med tassarna och tryckte ut luftbubblor med nävarna. Nå, här ska tilläggas att tapeten är sned, har glipor och spår av klister på väggpappret. Men vad fan, jag säger det funkar.

När John kom hem till mig så hade han ett lass med grejer han köpt. Uppenbarligen behövs både spackel, sandpapper, specialskära, roller, kantroller mm. när man ska till att göra karlarbete. Onödigt tjafs säger jag, men John sade pedagogiskt att man behövde sådana saker om inte slutresultatet skulle se ut som ett haschbygge – vilket han påstår att hela min lägenhet består av.

För en Q med kort tålamod är sådana verktyg överflödiga. Det tar ju så tid. Och än värre med tid går åt om man inte ska kunna böja sig framåt eller stå på alla fyra utan att bli nypt i häcken. Att göra saker ordentligt är knappast min melodi. Här kanske bör nämnas att jag en gång tapetserade en hel vägg med häftmassa. Det funkar det med, tills en Kim lämnat fönstret öppet och det enda spåret efter tapeten är massa fettfläckar på väggen.

Inga kommentarer: