fredag 21 augusti 2009

Istället för skamvrå

Min kollega Eva tabbade sig idag då hon kallat till möte men själv glömt bort det hela. Hon var hemmavid klockan 11 då resterande grupp satt och väntade på henne. Det är då Skäms-tröjan åker fram.

Skäms-tröjan är en gul, fransbeklädd sak som vi alla minns från 80-talet. Det var klädesplagget som följde med till Sverige efter en utlandsresa mor- eller farföräldrar haft. Oftast med ett färgglatt tryck som avslöjade vilken semesterort de besökt. Själv hade jag matchande pannband till min franströja. Oerhört snyggt!

Så nu hänger den här intill mig, Skäms-tröjan, och väntar artigt på att Eva ska komma till sin kontorsplats så att hon kan ha den på sig resten av dagen och skämmas över sitt dåliga uppförande. På mitt jobb arbetar vi med bestraffning!

Inga kommentarer: