torsdag 10 november 2011

Vilka är dessa mystiska kvinnor? Ulla-Berit, Beata, Madde eller Frida?

Jag har aldrig förstått mig på kvinnor som påstår att de inte är feminister. Vilka är dessa kvinnor och vad är det som de fått om bakfoten?

Jag var tvungen att slå upp ordet feminism i Nationalencyklopedin: "Feminism är en politisk rörelse för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen."

Så vem är denna kvinna som tycker att hon själv och hennes systrar inte ska ha den rättigheten?

Är det Ulla-Berit i Vindeln som sitter med kaksmulor på bröstet, ojar sig över knävärk och tycker att hon är skit på grund av att hon i yngre dagar horade runt med Gunnar i huset intill? Eller är det Beata som trivs bäst med huvudet i ugnen och därför tycker att hon som kvinna bör spendera dygnets samtliga sekunder i köket? Kan det möjligtvis vara Madde med stilettklackarna som tror att hon prompt måste sluta använda läppstift för att kunna ha samma ekonomiska rättighet som Benny (som målar läpparna i smyg). Eller är det bara Frida som till vardags kallar sig exhibitionist och menar på att hon gärna blir knullad i röven inför en videokamera och att feminister är bitterfittor som inte förstår hur underbart arbete hon faktiskt har?

Jag vet inte. Jag tror helt enkelt att det bara hokus pokus det där med kvinnor som hävdar att de inte är feminister. Jag tror helt enkelt att det är påhitt, skrönor, bluff och båg eller japansk skräckfilm. För inte kan det väl finnas en kvinna som på allvar tror att hon på grund av att sitt "inåtvända" kön inte ska ha samma privilegier som dem med könet svajandes mellan låren? Och till det måste jag också undra... vad händer med de männen som har pyttepyttepyttesmå pillesnoppar då? Vad har de rätt till? Ja, om det nu sitter i den där rynkiga saken med tillhörande skinnpåse...

Inga kommentarer: