tisdag 28 oktober 2008

En RIKTIG kvinna... med några defekter

I söndags skulle Emil och hans lillasyster komma på middag. På grund av denna inplanerade måltid så snabbade mig hem efter att jag slutat jobba. Man måste ju städa lyan innan man får besök, det har mamma sagt.

När jag hade gjort detta så fick jag för mig att jag skulle vara ambitiös nog att laga en köttfärslimpa. En GIGANTISK köttfärslimpa som i slutänden tog upp hela min långpanna. Jag var mycket nöjd med resultatet och stod i köket som en annan husmora med färdigdukat bord. Att fröken Q slår på stort med att laga husmanskost händer inte varje dag kan jag lova och jag pös av stolthet. Jag klappade mig på axeln och intalade mig själv att jag var en redig kvinna, en sån man håller i när stormen kommer.

Men tji fick jag! Emil dök aldrig upp. Han hade glömt det. Det kan lätt bli så när man planerar saker en lördag natt klockan 2. Så där stod jag med mat för ett helt kompani men ingen Emil. Voj öde och död. Jag kände mig som en övergiven kvinna, en sån där stood up som det heter på amerikanska. Stood up av en bögjävel. Är det ens möjligt?

Jag hade dock tur… Jag hade nämligen bakat in ett hårstrå i min limpa som sträckte sig från köttlimpans början till slut. Att bjuda människor på den skulle vara ack så pinsamt. Med andra ord kanske det var bra att bögjäveln inte kom.

I veckan ska jag leva på hårstråslimpa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

spännande!! ser fram emot att få smaka nåt från din egen lilla kokbok när vi kommer ner och hälsar på.
Kram från Lena

Anonym sa...

Jag är dock mäkta imponerad av ditt husfruande.

GeishaQ sa...

Lena: Vågar du verkligen smaka?