onsdag 1 oktober 2008

Från olika planeter

För inte så länge sedan pratade jag och JD på mitt jobb om filmen Ping-Pong Kingen. En film jag tycker är fantastisk, men som kollegan inte alls var så förtjust i. Hon var dessutom lite upprörd över en scen där modern sitter i sängen utan något som skyler hennes bröst medan hon pratar med sin tonårsson.

Jag blev lite konfunderad över detta då jag aldrig tyckt att det hört till vanligheten att föräldrar behöver dölja sin kropp för sina barn. Under min uppväxt brukade morsan komma uppsmygandes om natten när jag och mina vänner drällde in för lite kvällste. Mamma brydde sig aldrig om att ta på sig något när hon gjorde detta, trots att hon hörde okända, manliga röster i farstun. Hon tog helt sonika en patte i varsin hand och smög ut i hallen där hon kisade ljusskyggt mot oss medan hon viskade. ”Jaså, är det ni. Hej, hej.” Sedan vände hon bakdelen mot oss och smög åter in i sovrummet.

JD kommer från en katolsk familj så hon tyckte att det var underligt att min mor och hennes väninnor brukade ligga topless på vår bakgård för att sola och samtala med mina vänner – kvinnliga som manliga. Man gjorde helt enkelt inte så i hennes familj och inte i någon annans familj heller för den delen. Men jag tyckte JD bleknade som värst när jag vräkte ur mig att farsan minsann brukade ligga utsträckt naken på soffan, rökandes en cigarett, när man kom hem med sina skolkompisar efter en dag på lågstadiet.
Där gick smärtgränsen och jag valde att hålla tyst om min familjs naken-vanor därefter.

3 kommentarer:

Sandra sa...

Haha, ja, jag kommer aldrig att glömma hur blek Sara Johansson blev när vi fann pappa naken på soffan en dag. Generad utbrast jag:
"Men varför är du naken?!"
Varpå pappa svarade:
"Det är så varmt".
Som om ett par kalsonger skulle ha gjort honom så mycket varmare.

Sandra sa...

Och vad gäller mamma fanns det väl inte en unge född mellan 76 och 81 som inte hade sett hennes bröst en sen kväll hemma hos oss. Minns att killkompisarna brukade tycka att det var LITE genant.

GeishaQ sa...

Äsch ba! Det är gött! Gratis peep show på torpgatan.