onsdag 6 augusti 2008

Skönhetstävling

Ikväll har jag slötittat på tv och lyckades snubbla över ett program som heter ”Crowned”. Det är en skönhetstävling för döttrar tillsammans med sina mödrar. Ja, jag ska inte ens börja berätta vad jag tyckte om programmet.

Jag kunde dock inte låta bli att tänka på vilken jävla katastrof det skulle vara om jag och morsan ställde upp i en sådan skittävling.

Det första problemet skulle vara vår uppsyn. Jag och mamma iförda pastellfärgade silkesklänningar med påklistrade leenden. Sida vid sida skulle vi försöka glida graciöst ned för en trapp och kanske utföra någon roande underhållning inför juryn, ett uppträdande jag inte alls vet vad det skulle kunna vara. Kanske morsans twist som hon brukade göra naken för mig när jag var barn? Hennes händer tenderar att vinka och flaxa okontrollerat i luften när hon utför sitt naken-nummer.

I kvällens program var den första utmaningen att agera värdinnor på en tillställning. Inget fel på jag eller morsans värdfolksegenskaper, men på evenemanget serverades det vin vilket skulle få både mig och morsan att börja sluddra. Kanske skulle vi dessutom bli så där härligt öppna som bara vi kan bli, och börjar tala öppet om våra sexanekdoter. Jag har en känsla av att det inte skulle vara så populärt.

Den andra utmaningen var en intervju då tävlandes svar skulle representera det amerikanska mor- och dotter idealet. Här skulle jag ju köra direkt då svordomar skulle studsa ur min mun på löpande band. Och morsan ska vi inte ens tala om. När hon ska berätta något så låter det ungefär så här:
- Ja, alltså, jag skulle gå på affären i måndags… eller var det tisdags… jag minns inte riktigt… men det var när vi åt korv till middag. Ja, men då var det tisdags. Hur som helst så… NEJ det var i måndags, nu kommer jag ihåg, det var måndag för jag hade just varit på jympan. Då gick jag iväg på ica… eller var det konsum…
Ja, ni förstår hennes syndrom.

Med andra ord har jag starka tvivel på att vi skulle klara oss väl i tävlingen.

By the way. Fotot nedan visar min moder som skulle vara min medtävlande i skönhetstävlingen.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Skulle du inte lägga upp en bild på din mamma? Det där är ju du.

Sandra sa...

Hahaahhaaahha! Vilket radarpar ni skulle va!