onsdag 13 augusti 2008

Ja, vem är han, egentligen?

I söndags satt jag på gruppbostaden och läste "De vackraste julsagorna" för två utav de boende. Efter att jag läst färdigt en av sagorna vände jag mig till den ena damen och frågade:
- Vem tror du att det var som föddes i sagan? Jag kan ge dig några ledtrådar. Det var på julafton och runt barnet var det massor av änglar.
- Det var julklapparna, svarade damen.
- Nja, inte riktigt, svarade jag. Det var Jesus som föddes. Vet du vem Jesus är?
Utan minsta tvivel svarade hon:
- Jaaa... Det är jultomten.

Jag tror på hennes version i fortsättningen. Alternativt att det är jag som är Jesus.

3 kommentarer:

Sandra sa...

Betyder det att du tror att pappa är Gud? Jag har nämligen lite svårt att få den teorin att gå ihop, men pappa själv tycker säkert att det låter logiskt.

GeishaQ sa...

Nej, du har inte riktigt hajjat det här med kristendomen. Det är ju inte så att Jesus är Guds son i dne bemärkelsen. Jesus, Gud och den helga anden är ju samma snubbe. Detta innebär att JAG är Gud.

Matilda sa...

Nej jag tror att du är tomten, möjligtvis.