söndag 21 september 2008

En bild ljuger mer än tusen ord

Igår var jag, Andreas och David på Moderna Museet för att se Max Ernst utställningen som öppnade dagen till ära. Ernst är en tysk konstnär som ägnade sig åt dadaism och surrealism, detta betyder att det ibland kunde vara svårt att se vad målningarna föreställde. Som tur var fanns namnen på alla tavlor uppklistrade intill konstverken vilket klargjorde vad som avbildades.

Jag och Andy kom på en lek. Man skulle kolla på en tavla på håll, gissa vad den föreställde och sedan smyga sig närmre för att läsa målningens titel som kanske avslöjade motivet. Vi stod på håll och försökte se lite svåra ut.
- Servetter skrynklade på böcker, gissade jag.
- Snöbollar, sa Andy medan jag rörde mig närmare tavlan.
- Nope, sa jag uppgivet, snäcka.
- Men HELVETE så kass han är på att rita!!!


2 kommentarer:

Sandra sa...

Det kanske e konst som e min karriärsbana. För jag kan inte heller rita.

GeishaQ sa...

Du får söka till konstskola istället för universitetet.