söndag 29 juni 2008

Den som har tålamod har allt

I sommar är jag vikarie på en gruppbostad. Det är jättekul, men man får alltid vara beredd på överraskningar.

Idag när jag kom in till en av damerna på denna gruppbostad så fann jag att hon försökt att göra sig en sallad till sin mat. Eftersom vi i personalen alltid uppskattar egna initiativ och uppmuntrar till att de boende ska göra så mycket som möjligt i sitt hushåll så är detta väldigt gott. Men det finns några baksidor med denna kreativitet.

Damen i fråga hade nämligen valt att äta morotsblast till middagen och dessutom tillrett delikatessen på en utav sina tavlor. Att hon förövrigt valt att lägga upp sin sallad på golv, stolar, köksbänk och bord känns lite väl initiativrikt. Det tog ett bra tag innan jag lyckats återställa ordningen i köket. Därefter var det som att gå på skattjakt i lyan. Salladshuvudet fann jag i kastrullskåpet, kastruller och stekpanna i skafferiet och dylika saker i olika lådor, på fönsterblecket osv.

Man har så att säga tålamod. För inte kan man bli arg. Det är som de boende brukar säga när jag försöker säga ifrån:
- Du kan inte bli arg.
Sen skrattar de åt mig och jag vet att de har alldeles rätt. Hur kan jag bli arg på dessa fantastiska människor?

3 kommentarer:

JOHANNA, sa...

Å vad fint!

Så, när flyttar du och var blev det?

Sandra sa...

Ja, varför inte äta en sallad på en tavla, å varför inte förvara kastrullen i skafferiet :) Å vad jag saknar dem! De hjälper mig att utmana mina egna normer och föreställningar.

Å håller med dig, varför skulle man bli arg. Det är ju damens hem. Hon får ju egentligen ha sakerna precis var hon vill.

Men ett problem som uppstår involverar väl personalen. Kan förmodligen vara väldigt tidskrävande att börja leta igenom hela lägenheten efter diverse köksredskap varje gång man ska hjälpa till med matlagningen. För jag betvivlar att damen själv kommer ihåg var hon lagt sakerna :)

Ett annat problem är väl kanske att maten håller sig lite bättre i kylen än i kastrullskåpet :)

Fick du förresten veta om blasten smakade gott?

GeishaQ sa...

Johanna: Jag flyttar till Sandsborg på tisdag. Lycka.

Syster: Hon satte ju i sig en del av blasten som hade hamnat på tallriiken, och inga klagomål där inte.