lördag 14 juni 2008

En man är en liten själ som bär omkring på ett lik

Jag fick en gåva av mina farföräldrar i julas och jag har en väldigt blandad känsla inför denna julklapp. Det var en kylskåpsmagnet med texten: ”Konsten är inte att finna en man, utan att behålla honom.”

Jag ser presenten som en direkt pik mot mig och jag ska inte sticka under stolen med att det nog var menat att träffa just på så vis då mina farföräldrar verkar tycka att ett partnerskap är viktigare än både jobb och bostad.

Men stämmer verkligen dessa visdomsord? Är det så simpelt att finna en man? Jag har kommit fram till att magneten troligtvis syftar till wikipedias definition av ordet: ”En man är en vuxen människa av hankön, till skillnad från en vuxen person av kvinnligt kön, en kvinna.” Om vi ser till en sådan begreppsbestämmelse blir det ju inte så svårt att hitta karlar, det är i princip bara att ligga i sin säng så rusar Majk förbi förr eller senare på väg in eller ut ur sitt eget rum. Tamtam! Funnit en vuxen människa av hankön.



Inga kommentarer: