söndag 27 april 2008

En spelman

Ni vet killen som står och spelar munspel utanför Åhléns… Nå, alla i Stockholm vet i varje fall… jag kan förklara för er andra:

Varje dag står en alkoholist/hemlös på Drottninggatan och spelar på sitt munspel - detta med en radio hårt tryckt mot sitt ena öra. Han försöker spela med i musiken med det låter mest som in och utandningar i hans harmonika. När han spelar så står han bredbent och slänger med hela kroppen från sida till sida och gör detta med ihopknipna ögon och med en sån inlevelse att varje turist vänder sig om och pekar. När han har fått ihop tillräckligt med stålar genom sitt musicerande, så ilar han iväg till systemet och köper sig bärs.

Hur som helst… Igår när jag kom gåendes så såg jag med ens att allas vår spelman fått nya, fina kläder och var försedd med ett plommonstop. Han hade dessutom fått sig en ny, väldigt modern radio som gör att man hör musiken han försöker spela med till. Med andra ord erfar man hur jävla tondöv denna man måste vara. Jag kan inte bestämma mig om detta är gott eller illa för hans affärsverksamhet. Men han diggar lika intensivt och håller igång från morgon till kväll.

Lite längre bort på min promenad sprang jag på två fullvuxna män som stod ute och rökte -iförda teletubbie-dräkter. Ibland bara gillar jag människor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

klart som fan att han e tondöv... man små-ler o grimaserar på samma gång när man ser honom. Typ som att se en clown nu när man e vuxen. Man skrattar o ler, men egentligen tycker man att han e en loser som borde göra nån bättre nytta istället ;)

Anonym sa...

Jag gillar honom bäst när han ställer sig mitt emot indianerna och förstör hela deras show efter som alla tittar på honom, Eller när han började jamma med en trumpetare och en saxofon spelare på plattan.

Orginal är underbart